Waarmee kan je bij Opgroeipunt terecht?
Opgroeipunt is het centrale punt voor alle meldingen. Elke vraag, ervaring of klacht is voor Opgroeipunt een melding.
Je kan een melding delen over:
- Diensten van Opgroeien, zoals Kind en Gezin en Jeugdhulp, adoptie en zorgtoeslag
- Organisaties die Opgroeien subsidieert en erkent, zoals kinderopvanglocaties, consultatiebureaus en voorzieningen jeugdhulp
Wat doet Opgroeipunt met je melding?
- Luistert naar je ervaringen met organisaties voor opgroeiende kinderen
- Onderzoekt je melding, volgt nauwgezet op en koppelt naar je terug
- Doet aanbevelingen om de kwaliteit van de diensten te verbeteren
- Geeft advies en tips als je een probleem zelf wil aanpakken
- Heb je een vraag over Jeugdhulp? We zoeken samen uit waar je terechtkan
Heb je een klacht?
Opgroeipunt bundelt de krachten van JO-lijn en de klachtendienst Kind en Gezin.
Opgroeipunt voert onafhankelijk onderzoek, bezorgt de resultaten aan de betrokken partijen en bespreekt deze met hen. Zo proberen we herstel te realiseren en verbindend te werken.
Alle informatie die onder het beroepsgeheim valt, wordt vertrouwelijk behandeld en zal niet gedeeld worden zonder jou te informeren.
Niet tevreden over de manier waarop je klacht door Opgroeien werd behandeld?
Dan kan je steeds contact opnemen met de Vlaamse Ombudsdienst.
Bezorg ons je melding
Hoe kan je Opgroeipunt bereiken?
- Telefonisch op 078 170 000, elke werkdag tussen 8u en 20u
- Via het meldingsformulier
- Per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel
Vermoeden van kindermishandeling?
Neem contact op met de hulplijn Geweld, Misbruik en Kindermishandeling: hulplijn 1712.
Melding van grensoverschrijdend gedrag?
Neem contact op met het Vlaams meldpunt voor meldingen van grensoverschrijdend gedrag.
Jong of oud, burger of medewerker, positief of negatief, we luisteren aandachtig naar elke ervaring.
Elke melding en elke procedure behandelen we strikt vertrouwelijk. We kennen graag jouw naam en contactgegevens. Wil je anoniem blijven dan zullen we dat met jou bespreken.
We nemen elke melding ernstig en laten je altijd weten hoe we het opvolgen.